
Kinų kalba yra toninė kalba, kas reiškia, jog bet kuris skiemuo ištartas skirtingu tonu, turės skirtingą reikšmę – paprasčiausias pavyzdys: 妈 (kin. mā) reiškiantis „motiną“ ir 马 (kin. mǎ) reiškiantis „arklį“. Skirtumas tarp šių ma yra a raidės kirtyje, o tai gali labai smarkiai pakeisti tai, ką norite pasakyti.
Natūralu, jog kinų kalboje tonai reiškia labai daug, tad gali kilti klausimas – kokia yra situacija su kiniška muzika? Dažnai yra siekiama, jog dainų žodžiai rimuotųsi ir turėtų ausiai malonų skambesį, tačiau ar tai yra įmanoma pasiekti neaukojant dainos žodžių prasmės, žinant, jog skirtingas kirtis ties skiemeniu reikš kitą žodžio prasmę?
Šiame #gruodžioGrotuvas ciklo straipsnyje nagrinėsime kinišką repą – muzikos žanrą kuris gali atrodyti kiek netikėtas dėl įvairių priežasčių su kuriomis susipažinsime straipsnio eigoje.
Kas yra repas?
Prieš pradedant kelionę į kiniško repo pasaulį, visų pirma yra būtina išsiaiškinti kas yra repas ir kuo šis muzikos žanras yra unikalus. Repas yra labai glaudžiai siejamas su hiphopo subkultūros judėjimu kurį sudaro keturi pagrindiniai elementai:
- Didžėjavimas (angl. DJing);
- Grafiti piešimas (angl. Graffiti);
- Breikas (šokių stilius) (angl. Breaking);
- ir buvimas MC (angl. MCing)
Pastarasis MC reiškia Ceremonijų meistrą (angl. Master of Ceremonies) kuris renginio metu užima publiką su įvairia veikla, o hiphopo kultūroje tai reiškia asmenį, kuris būtent savo vokaliniais sugebėjimais bendrauja su publika. MC rimuotas kalbėjimas ir bendravimas su publika, anksčiau dažnai su didžėjaus muzika fone, gali būti vadinamas repu. Svarbu suprasti, jog repas ir hiphopas nėra vienas ir tas pats reiškinys – repas yra hiphopo subkultūros dalis.
Pasak hiphopo subkultūros eksperto, Paul Edwards, repas susideda iš trijų pagrindinių elementų:
- Turinio (angl. content) – tai, ką MC (arba tiesiog reperis) nori pasakyti savo atliekamo kūrinio žodžiais;
- Tėkmės (angl. flow) – tai, kaip MC rimuoja savo atliekamo kurinio žodžius, atsižvelgdamas į foninį skambesį;
- Pateikimo (angl. delivery) – tai, kaip ir kokiu tonu MC pateikia savo atliekamo kūrinio žodžius.
Varijuojant tarp skirtingų pasirinkimų ties šiais trimis pagrindiniais repo elementais, gimsta skirtingi repo kūriniai ir dažnai vystosi skirtingi pačių reperių atliekamų kūrinių stiliai – vieni reperiai daugiau dėmesio kreipia į savo atliekamų kūrinių žodžių prasmę, kitiem yra svarbu kūrinio metu perteikti agresiją ar kokią kitą emociją, treti labiausiai telkiasi į sklandų ir ritmingą perėjimą tarp dainos žodžių eilučių.
Grįžkime į pradžią – kinų kalba yra toninė ir šioje kalboje labai dažnai tiesiog nėra vietos įvairioms improvizacijoms. Tonų svarba neleidžia žaisti ties rimais ar emocijų perdavimais, kadangi atsiranda rizika visiškai pakeisti atliekamo kūrinio prasmę – kaip ir pradžioje pateiktame pavyzdyje, daina apie „motiną“, gali labai greitai patapti daina apie „arklį“.
Nepaisant tokios rizikos, kiniškas repas ne tik egzistuoja, o pastaraisiais metais buvo ir itin dažnai minimas Kinijoje.
Kiniško repo prototipas?
Kaip jau išsiaiškinome, repas susideda iš trijų pagrindinių elementų: turinio, tėkmės ir pateikimo. Įdomus dalykas, jog tokius tris elementus turi ir vienas iš tradicinių kinų liaudies menų – Šuilaibao (kin. 数来宝 shǔláibǎo). Tai yra kinams būdingas šnekamosios poezijos tipas, kurios metu ritmiškai yra pasakojama ar kuriama istorija, tačiau su ribotu žodžių skaičiumi sakinyje. Istorijos dažnai yra juokingos ir paprastos, kadangi pirmieji šuilaibao atlikdavo elgetos gatvėse, siekdami gauti pinigų ar maisto.
2014-aisais metais Kinijos Taryba nusprendė įtraukti šuilaibao į nacionalinį nematerealiosios kultūros paveldo sąrašą. Apačioje matote šuilaibao atlikėjų šou transliuojamą Kinijos televizijoje.
Labai svarbu pastebėti, jog pateiktoje televizijos transliacijoje yra laisvai matomi subtitrai su šuilaibao atlikėjų pasakojama istorija. Toks pat sprendimas yra naudojamas ir kiniško repo vaizdo įrašuose ar transliacijose. Subtitrų dėka yra išvengiama neteisingų žodžio interpretacijų ar dviprasmybių – klausytojui užtenka perskaityti kūrinyje naudojamą žodį.
Faktas, jog kiniškas repas ir šuilaibao nėra vienas ir tas pats reiškinys, tačiau yra galima įžvelgti panašumų, parodančių, jog dar ir prieš repo atsiradimą Kinijoje, atliekamuose kūriniuose nebuvo vengiama apjungti turinio, jo tekmės ir pateikimo.
Kiniško repo plėtra iki 2010-ųjų metų
Hiphopo subkultūros judėjimo atsiradimas ir vystymasis yra siejamas su Bronkso rajonu, esančiu Niujorke, JAV, apie 1960-uosius metus. Judėjimas sparčiai populiarėjo jaunimo tarpe ir greit išplito per visą JAV. Hiphopo atsiradimas Kinijoje yra siejamas su 1984-aisias metais JAV išleistu filmu „Beat Street“. Filmo siužetas vyksta jau minėtame Bronkso rajone ir viskas sukasi apie draugų grupę kuri užsiimė skirtingais hiphopo subkultūros elementais.

Nors šis filmas nesusilaukė didžiulio nusisiekimo JAV, tačiau smarkiai prisidėjo prie hiphopo subkultūros sklaidos pasaulyje, kadangi šio filmo kopijos pasiekė daugybę kitų pasaulio šalių. „Beat Street“ Kiniją pasiekė dėka verslininkų dirbančių kitose šalyse ir taip atvežančių šį filmą į Kiniją.
Galimai dėka šio filmo, Kinijoje atsirado hiphopo subkultūros judėjimo užuomazgos, tačiau nėra atsekama jokių svarbių įvykių iki 1992-ųjų metų, kuomet „Kunlun Hotel Crystal Disco“ naktinis klubas esantis Pekine, pradėjo reguliarius (penktadienis-sekmadienis) hiphopo vakarus.
1990-2000 metai galima laikyti savotišku pasirengimu kiniško repo sprogimui, kadangi šiame dešimtmetyje neatsirado jokių šio muzikos žanro pionerių, tačiau vos jam pasibaigus, pasipylė naujienos.
MC HotDog
Ankstyvais 2000-aisais debiutavo MC热狗, dar prisistatantis kaip MC HotDog. Šis MC iš Taivano gali būti laikomas savotišku kiniško repo pionieriumi, kadangi kaip jis teigia pats, „pradėjo repuoti kuomet dauguma klausytojų dar nesuprato kas yra kiniškas repas“. Verta paminėti, jog MC HotDog laimėjo Taivano „Golden Melody“ apdovanojimą už geriausią mandarinų kalbos muzikos albumą 2007-aisais metais.
Žavesį kelia tai, jog šis muzikos atlikėjas yra aktyvus jau beveik dvidešimt metų. Žemiau pateikiame du jo kūrinius – vienas jų 2010-ųjų metų, kitas ganėtinai šviežias, 2019-ųjų. Atkreipkite dėmesį, jog visai kaip ir šuilaibao vaizdo įraše, čia taip pat yra vaizduojami dainos žodžiai subtitruose.
Hidden
Jintsang (kin. 隐藏 Yǐncáng), išvertus iš anglų kalbos reiškia Paslėpti ar Hidden, yra 2003-aisais metais Pekine debiutavusi repo grupė. Ši grupė yra svarbi tuo, jog būtent jie yra laikomi oficialiaisiais kiniško repo pradininkais Kinijoje, kadangi jų pirmasis išleistas albumas buvo kritikuojamas muzikos ekspertų, kas parodė požiūrį, jog šis muzikos žanras taip pat yra vertas ekspertų dėmesio.
Grupę sudarė keturi asmenys: du amerikiečiai, Kanados-kinas ir pekinietis – tokia grupės sudėtis leidžia suprasti, jog hiphopo subkultūra ir pats repas atėjo būtent iš JAV. Repo grupės Hidden pirmasis hitas, In Beijing (angl. Pekine), greitai užkariavo karaoke kambarius, internetą ir net buvo transliuojamas per vieną iš laidų Pekino radijuje.
Kaip teigia vienas iš grupės narių, „prieš mūsų atėjimą, vaikai klausydavosi amerikietiško repo, tačiau turbūt mažiau nei vienas procentas kažką suprasdavo“. Hidden per beveik dešimtmetį trukusią savo veiklą bendradarbiavo su pasauliniais gigantais kaip Nike, Adidas, Kinijos Krepšinio Asociacija (CBA), Myspace ar Phillips. Nepaisant kruvos susižertų muzikinių apdovanojimų ir sėkmingos veiklos, grupė galutinai nutraukė savo veiklą 2008-aisais metais.
Kiniško repo ateitis
Kaip matome, kiniškas repas išgyveno savotišką gimimą 2000-2010-aisais metais. Nepaisant sėkmės pačioje Kinijoje, kiniškam repui dar buvo kiek per anksti sėkmingai debiutuoti užsienio rinkoje.
Žemiau esanti citata yra iš pokalbio su DJ V-Nutz, kuris buvo vienas iš pirmųjų didžėjavimu užsiimančių kinų. Pokalbis yra iš 2007-ųjų metų ir puikiai parodo tuometinę kiniško repo būseną Kinijoje. Po pačia citata taip pat galite peržiūrėti ir pokalbį su DJ V-Nutz anglų kalba.
Manau, jog mes dar neturime repo kiniško stiliaus. Jei tikrai norite, jog kažkaip įvardinčiau kinišką repą, tai jis yra jaunas. Šiandien vietos vaikai mėgaujasi vakarietišku turiniu ir muzika. Galbūt po dešimties, galbūt po 15 metų, tie patys vaikai jau turės sukūrę savo stilių kuris vadinsis kinišku repu.
Galiu užtikrinti, jog DJ V-Nutz žodžiai buvo visiška tiesa ir bėgant laikui kiniškas repas ir pati hiphopo subkultūra Kinijoje augo ir brendo. Kaip ir buvo prognozuota, kiniškas repas užaugo pastarajame dešimtmetyje ir šiandien jau yra sėkmingai pasiekęs užsienio rinkas.
Sekančiame #gruodžioGrotuvas ciklo straipsnyje pratęsime kelionę po kiniško repo pasaulį. 2017-aisiais metais Kinijos televizijoje debiutavęs muzikos projektas „Kinijos repas“ (angl. The Rap of China) sudrebino vietos rinką ir atskleidė visiškai nematytas kiniško repo spalvas. Apie tai – kitame straipsnyje.
Skaitykite toliau:
- Wai-Chung Ho, Popular Music, Cultural Politics and Music Education in China, 2017.
- Paul Edwards, How to Rap 2: Advanced Flow & Delivery Techniques, 2013.
- NPR, Made in China: Hip-Hop Moves East, 2007.
- Travel China1, Shuilaibao, 2019.
- Daxueconsulting, Feeling the beats of the Chinese rap culture, 2020.
- Tolimieji, #gruodžioGrotuvas: kur nepraėjo kinų tankai, ten praeis Pekino pankai